Eize Bultsma draagt zijn aandeel over aan kleinzoon Chiel

18 dec 2015

drie generaties bultsma Terecht trots laat Eize Bultsma de grote indrukwekkende loods met alle opslag zien en de lichte, ruime kantoorruimtes. “Op dit moment hebben we zeventien vrachtwagens rijden en 20 man in dienst”, vertelt Eize. “Mijn vader is ooit met één auto begonnen.”

Rijden voor onderduikers
Bultsma Transport is al sinds 1933 een begrip in Andijk. “Oud Andijk kent onze geschiedenis wel, maar de nieuwe generatie heeft geen idee van de geschiedenis die schuil gaat achter Bultsma Transport”, aldus Eize. Vader Hielke Bultsma verhuisde in 1933 vanuit Friesland naar Andijk, omdat de werkgelegenheid in Friesland laag was. Hier begon hij met het rijden van bollen en nam later de auto als zelfstandige over. Dat was het begin van Bultsma Transport. “Toen hij uitbreidde naar twee auto’s brak net de Tweede Wereldoorlog uit en werden zijn auto’s gevorderd. Hij wist uiteindelijk toch weer wat op de kop te tikken en reed met voedsel voor onderduikers. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werd hij betrapt en opgepakt. Gelukkig heeft hij het wel overleefd en ging hij na de oorlog verder met zijn bedrijf.”

Sneltreinvaart
In zijn vrije tijd ging Eize als kind vaak met vader Hielke mee op de wagen. “Ik ben zowat in de auto geboren en reed op mijn dertiende al zelf in de rondte. Dan bracht je weleens een lading aardappelen naar Grootebroek. Nu kan dat natuurlijk niet meer, maar toen was het veel rustiger op de weg.” Door al dat rijden haalde Eize in één les uiteindelijk zijn rijbewijs. Na de MULO ging Eize fulltime aan het werk bij Bultsma Transport en op 21-jarige leeftijd stapte hij officieel in het bedrijf. “We hadden toen twee auto’s die 7000 kilo konden laden en kregen in ’63 onze eerste chauffeur erbij. Eind jaren 60 groeiden we al door naar acht auto’s. We begonnen met het zaadtransport en daardoor ging het ineens in sneltreinvaart.”

GPS tracking
Waar Bultsma Transport begon op de Middenweg, zijn ze via de Dijkgraafgrootweg uiteindelijk beland op de Handelsweg. “Iedere locatie werd te klein en toen hebben we dit pand laten bouwen in 2004.” Naast het zaden –en bloembollentransport, werken ze ook veel met zeecontainers. Toen zoon Hielko in het bedrijf stapte, is alles geautomatiseerd. “We kunnen nu alle containers op basis van hun nummer volgen en alle auto’s zijn voorzien van GPS. Zo kun je precies zien hoelang een lading nog onderweg is”, vertelt Hielko. En sinds enkele jaren is ook kleinzoon Chiel werkzaam als chauffeur in het bedrijf. “Afgelopen maandag heb ik mijn aandeel overgedragen aan Chiel”, vertelt Eize. Het is tijd voor een nieuwe generatie.

Uitslapen
Eize zal nog wel dagelijks te vinden zijn op het bedrijf. “Ik vind het hier veel te gezellig. Mijn vrouw is zes jaar geleden overleden, dus kom ik liever hier voor een nuttige invulling van de dag . Iedere dag een paar uurtjes en waar ik voorheen begon om zeven uur, kom ik nu pas om half negen. Het moet wel leuk blijven!”